mandag 14. desember 2009

Ny tentamensform

Refleksjon over egen læring

Denne høsten har vi hatt en litt annen type tentamensform. Vi har hatt to skriveøkter hvor vi på den første skrev en kladd, deretter ble den rettet av norsklærer. Andre skriveøkt fikk vi en tilbakemelding og skulle gjøre teksten ferdig.

Jeg syns i utgangspunktet at det var gøy å prøve noe nytt og se hvordan det fungerer. Likevel syns jeg måten den første skrivedagen ble gjennomført på var litt surrete. Det var mye usikkerhet rundt om man skulle gjøre den ferdig, skrive stikkord osv. Det burde vært gjort litt mer klart hva vi skulle fått ut av den første skrivedagen. Den andre skrivedagen var bedre organisert.

Jeg opplevde denne tentamensformen som nyttig fordi på den andre skriveøkten, så jeg mange flere feil enn jeg gjorde på den første. Etter å ha fått litt avstand fra oppgaven, var det lettere å se hva som måtte rettes på. Det er lett å bli litt blind for feil når man skriver første gangen. Vi fikk jo også en tilbakemelding om hva som måtte forbedres, og da er det lettere å rette. Det var også greit å få vite ca hvilken karakter jeg lå på. Etter å ha sett på det fikk jeg motivasjon til å skrive.

Jeg gjorde ikke altfor store forandringer på teksten fordi jeg følte den var så og si ferdig skrevet. Jeg rettet endel på språket og slo opp flere ord. Jeg endret litt på innledning og avslutning. Jeg skrev også et nytt avsnitt. Jeg fikk tilbakemelding at jeg måtte se på sjangerkravene for essay, men jeg fant det litt vanskelig å gjøre den mer essay-aktig fordi teksten var jo skrevet ferdig. Jeg prøvde å stille mer retoriske spørsmål fordi det er typisk for essay? (essay er vanskelig å skrive)

Jeg syns det er flere positive sider ved denne tentamensformen, enn negative. Hvis jeg skal peke på noe negativt er det at jeg syns det er deilig å levere og vite at jeg er helt ferdig med teksten. Her dveler vi mye mer over den. Det er litt vanskelig å si om teksten har blitt bedre etter andre skriveøkt, men det får jeg se når jeg får tilbake den endelige rettingen og karakter
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar