onsdag 20. januar 2010

Dikt: Ord om å holde ut

Jeg har lest diktet ”Ord om å holde” ut av Tore Elias Hoel og har nå analysert det. I diktet står det at vi har mange ord for lite viktige ting som fjell og snø, men få ord for motivasjon og ikke gi opp. Vi har mange ord om krigsstrategi, våpensystemer og EDB som er amerikanske. Jeg tror dikteren prøver å få frem flere budskap. Han ønsker å få frem at nordmenn er opptatt av mye uviktig i verden, og det er altfor mye fokus på krig og våpen. Vi snakker snakker kanskje mer om krig og vold mer enn noe annet. Vi tenker mest på krigsstrategier, heller enn hvordan man skal få slutt på problemene og oppnå fred. På samme tid tror jeg forfatteren vil få frem at vi må bli mer motiverte, og tro at vi kan få til hva vi vil hvis en jobber for det. Man må hele tiden minne andre på at det er viktig å ikke gi opp, og heller bli villig til å handle og jobbe.


Forfartteren har ikke brukt så mange virkemidler, men et han har brukt er retoriske spørsmål. Du ser det i diktet der han skriver: "hvor mange ord har vi om å holde ut? Når bruker vi dem? Hvor bruker vi dem?" Mine første tanker om dette diktet var at temaet kunn var motivasjon, men etter å ha lest det flere ganger har jeg kommet frem til at temaet er enda dypere enn det. Teamet vil jeg si er at vi må fokusere på det som er viktig her i verden og ha tro på at det er mulig å oppnå fred.


Kilder:

http://www2.mh.is/norska/litt_om_spra.htm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar