søndag 6. september 2009

BLOGGBLOGGBLOGGBLOGG

Bloggen skal være et hjelpemiddel for at vi skal lære og det blir en litt annen måte å få levert leksene. Det blir mye morsommere å gjøre norskleksen når man kan skrive med et litt mer hverdagslig språk, legge til bilder, videoer og lenker. Vi skal ha en fordypningsoppgave i norsk og da kan bloggen brukes som et hjelpemiddel ved at man legger ut uttrag fra oppgaven sin. Så kan medelever eller lærer kommentere på det man har skrevet hittil. Dette kan være til stor hjelp ved at man får litt tilbakemeldinger underveis i jobbingen.

Det kan være greit å få tilbakemeldinger ikke bare fra læreren, men også fra medelever. Likevel så vet jeg ikke hvor ærlige elever er med kommentarene sine. Vi prøvde jo også dette når jeg gikk i første og det var kunn positive tilbakemeldinger. Det er viktig at man klarer å være kritisk på en profesjonell måte. Man ønsker å få vite hva man skal forbedre og innlegg trenger alltid forbedring. Hvis man får kommentarer fra folk som ikke går på skolen er det ekstra stas. Man tenker ikke at så mange leser bloggen så jeg hadde blitt ganske overrasket hvis en fremmed kommenterte. Det er selvfølgelig bare hyggelig, men litt rart at noen har lyst til å lese akkurat min norskblogg.


Jeg syns at bloggen skal være obligatorisk og at man skal få karakter på den. Det er et arbeid man gjør og da kan det være greit å få en ordentlig tilbakemelding. Jeg tror det kan være noen uenigheter i klassen hvor vidt det skal være karakter på den fordi ikke alle liker å blogge like godt som meg. Likevel blir det lite poeng å jobbe så mye for den uten at den har noe å si for norskkarakteren.

Det var alt for denne gang og her er enda et tips om en morsom blogger som skriver lister over alt mulig Ønskeliste

1 kommentar:

  1. Det er ikke så lett å gi gode tilbakemeldinger, men jeg tror at det er bedre med litt for positive kommentarer enn ingen i det hele tatt? Det er også en treningssak. Begynn med å legge igjen en kommentar på noen av de andres innlegg, å vil det nok utvikle seg en god kultur for å gjøre dette i klassen etter hvert. Det er klart at det må få betydning for vurderingen i norsk at du har lagt ned mye arbeid i å føre en god blogg.

    SvarSlett