torsdag 10. september 2009

Fordype seg ja

Så var vi igang med fordypningprosjekt i norsken. Oppgaven er relatitvt åpen og man kan i teorien skrive om hva man vil, men ikke helt i praksis. Temaet må være relevant innenfor norskfaget og det kan være så mangt. Etter mye tenking har jeg bestemt meg for å lese de to bøkene Naiv.Super. og Doppler av Erlend Loe.

Grunnen til at jeg valgte å skrive om disse bøkene er først og fremst fordi jeg ble anbefalt de av min søster og av venner. Jeg er ingen lesehest og trengte en bok som ikke var altfor komplisert. Jeg ble fortalt at begge bøkene handler om to karakterer som er litt små rare og føler seg litt utenfor samfunnet. Dette syntes jeg virket spennende og noe det kunne vært gøy å skrive om. Jeg har alltid likt de som skiller seg ut og tør å ikke være som alle andre. Jeg har som sagt ikke lest bøkene ennå, men jeg er godt igang med å lese Naiv. Super. Jeg liker boken allerede og har begynt å tenke på hva problemstillingen til oppgaven min skal være. Hovedpersonen har problemer med å finne meningen med livet og finner glede ved å banke på et bankebrett med en lekehammer. Det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg og om han faktisk finner meningen med livet. Dette er noe jeg videre kunne tenke meg å skrive om.

Jeg er ihvertfall igang med oppgaven og det er betryggende for meg. Nå kan jeg ihvertfall si til mine klassekamerater: "Joda, jeg er igang med å lese." Så kan jeg le hånlig av de som ennå ikke har bestemt jeg for tema. Neida, jeg skal selvfølgelig komme med tips og si: "Dette ordner seg, du kommer på noe snart"

Følg med for oppdatering om hvordan det går med skrivingen og lesingen.

2 kommentarer:

  1. Jeg tror du er inne på noe: Hva er meningen med livet, og hvordan reagerer de som ikke føler at meningen mmed livet er å følge strømmen slik de fleste gjør? Dette skriver Loe veldig bra om.

    SvarSlett
  2. "Naiv. Super." er kanskje den eneste boka jeg har ledd høyt av å slå opp i. I et bibliotek, omringet av seriøse mennesker.

    SvarSlett